Hoe recruitment van plek verandert.

slider-image-4

Recruitment of 'werving en selectie' en HR is niet meer die voor de hand liggende combinatie, al houden ze zich beide bezig met mensen. Maar waar de HR-er kijkt naar processen, wet- en regelgeving en compliance is een recruiter veel sales gerichter.

Vroeger

Tot voor kort was recruitment als deeltaak vaak belegd bij de office manager of bij HR (Human Resources). Bij grotere bedrijven of bedrijven die hun vacatures moeilijk ingevuld kregen waren 1 of meer recruiters bezig met de traditionele manier van werving en selectie:

  • opstellen van vacature teksten
  • plaatsen van vacatures op jobboards of in andere media
  • verwerken van respons
  • inplannen en houden van interviews
  • begeleiden hele recruitment proces
  • hopelijk resulterend in het opstellen van arbeidscontracten

Met enig geluk was er ook budget beschikbaar voor externe werving- en selectiebureaus c.q. executive search bureaus die moeilijke en/of tijdrovende procedures overnamen.

Maar die wereld verandert.

De recruiter van nu

Niet iedereen realiseert het zich, maar recruiters verkopen hun werkgever aan nieuwe medewerkers, en hebben daarom meer feeling met de marketing- en sales-afdelingen die de producten of diensten van die werkgever verkopen. Het sales proces en sollicitatieproces vertonen aardig dezelfde karakteristieken, helemaal als het proces online gebeurt.

Omdat klanten van elkaar verschillen en sales trajecten per klant worden afgestemd, is het niet meer dan logisch om ook kandidaten verschillend te benaderen. Op de tijd en plek waar hij/zij dat wil. En met dat aanbod dat op dat moment bij hem/haar past.

Daarom stelt de recruiter van vandaag geen vacatureteksten meer op maar candidate personas, vergelijkbaar met buyer personas voor marketing en sales. En houdt hij rekening met de candidate (annex customer) journey.

Leave a Comment